skip to Main Content

Waarom is spierpijn de tweede dag na het sporten erger

Deze vraag krijg ik regelmatig voor mijn kiezen en ik zal je hier het antwoord op geven plus een aantal tips om spierpijn te verminderen.

Spierpijn is een gevolg van overbelasting van je spieren. Grote kans dat je er last van krijgt na ongewone of zware inspanningen. Dat kan meteen gebeuren, maar de spierpijn kan ook na één à twee dagen erger worden. De later optredende spierpijn treedt op na zware belastingen waarbij de spieren worden ‘uitgerekt’ terwijl ze actief zijn.

Bij later optredende spierpijn is de spier door zware belasting op meerdere plaatsen een beetje beschadigd. Er zitten namelijk kleine scheurtjes in je spierweefsel. Deze hebben een aantal dagen nodig om te herstellen.

Je lichaam begint de dag na je fysieke inspanning meteen met het herstellen van de scheurtjes in je spierweefsel. Na 48 uur is dit herstelproces op zijn hoogtepunt en de spierpijn dus het heftigst. Daarna zal de pijn langzaam minder worden en na vijf tot zeven dagen volkomen verdwenen zijn.

Tips om je spierpijn te verminderen:

  • Neem eiwitten om de spierscheurtjes in je spieren te herstellen
  • Slik vitamine C, dit zorgt ervoor dat er minder ontstekingen optreden in het lichaam
  • Zorg ervoor dat je sowieso je caloriebehoefte eet die genoeg is om je lichaam te onderhouden
  • Te weinig slaap betekend meer last van spierpijn. Een goede nachtrust is dus van essentieel belang voor het herstel van je spieren.
  • Ga foamrollen na de training, op deze manier strijk je de melkzuurknobbels grotendeels weg en verhoog je de bloedstroom in de spieren.
  • Houdt je spieren goed warm, door bijvoorbeeld een warme douche of bad te nemen
  • Een massage kan aangenaam voelen en verlicht eventueel de pijn
Meer informatie?

Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op

STUUR ONS EEN APPJE