skip to Main Content

Krachttraining voor ouderen!

Bij krachttraining denken de meeste mensen al gauw aan jonge sporters die voor de spiegel gewichten staan te heffen. Niet geheel verrassend misschien, want de meeste sporters in sportscholen zijn relatief jong qua leeftijd. Er heerst een vooroordeel dat oudere mensen niet meer in staat zijn om zware trainingen uit te voeren. Onzin. In deze blog vertel ik jullie waarom krachttraining zo ontzettend belangrijk is voor je levenskwaliteit.

Rond je dertigste gaat je spiermassa gemiddeld per jaar met 1% achteruit. Er zijn een aantal redenen hoe dit komt:

  • Als je ouder wordt maak je minder testosteron aan (een belangrijk hormoon die ervoor zorgt dat je spieren groeien)
  • Als je ouder wordt en minder beweegt (inactieve levensstijl), dan worden je spieren niet goed ´onderhouden´ en verdwijnen op termijn

Gevolgen spierverlies bij ouderen:

Doordat de spieren afnemen naarmate je ouder wordt, wordt het bewegen ook steeds moeilijker. Dit ga je vooral merken als je korte, snelle bewegingen moet uitvoeren zoals uit een stoel komen. Daarnaast verminderd je evenwicht heel erg doordat je core spieren afnemen.

Overgewicht zie je bij ouderen ook veel, dat komt doordat de stofwisseling vertraagd door de afname van de spieren. Als je dit alles bij elkaar optelt, dan is er volgens mij genoeg reden waarom ouderen aan krachttraining moeten doen. Maar dat is nog niet alles….

Onderzoek toont aan dat krachttraining voor ouderen de kans verkleint op:

  • hart en vaatziekten
  • botontkalking
  • artritis
  • diabetes type 2

Daarnaast verbeterd het de kwaliteit van het leven behoorlijk. Ouderen die aan krachttraining doen slapen beter en voelen zich vitaler.

Leeftijd maakt niet uit!

Het is belangrijk dat als je aan krachttraining begint, dat je op je eigen niveau werkt met de juiste professionele begeleiding om zo blessures en andere problemen te voorkomen. Voldoe je aan deze voorwaarden, dan hoef je je nergens door te laten stoppen. Zelfs mensen boven de 90 halen nog behoorlijke voordelen uit krachttraining. Geen excuus dus om niet te gaan starten.

Ik hoop dat ik je hiermee heb overtuigd dat je die halters ook op je oude dag zeker niet aan de kant moet schuiven!

Meer informatie?

Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op

STUUR ONS EEN APPJE