skip to Main Content

4 veel gemaakte beginnersfouten in de sportschool

Je wilt beginnen met sporten, hebt een abonnement afgesloten bij je plaatselijke sportschool, alleen weet je niet goed wat je wel en niet moet doen. In deze blog ga ik 4 veel gemaakte beginners fouten behandelen zodat ik zeker weet dat jij je hoofd hier niet aan hoeft te stoten.

Om af te vallen slechts cardio doen

Er wordt vaak gedacht dat je met alleen cardio training afvalt, dit is niet helemaal waar. Cardio is een goede manier om je conditie te verbeteren en calorieën te verbranden, maar ook met krachttraining verbrand je veel calorieën: sterkere en grote spieren verbranden namelijk meer energie. Daarnaast heeft krachttraining als voordeel dat je lichaam sterker en beter gevormd wordt. Als je het echt goed wilt doen dan maak je een combi tussen beide. Knoop goed in je oren dat plaatselijke vetverbranding niet bestaat. Door geleidelijk voor een langere periode onder je calorie behoefte te zitten zal je over je gehele lichaam vet verliezen.

Je let teveel op de weegschaal

Je hebt vast wel eens gehoord dat spieren zwaarder wegen dan vet en dit klopt. Wanneer je regelmatig naar de sportschool gaat en aan krachttraining doet, worden je spieren groter en sterker. Als je dan vervolgens elke week op de weegschaal gaat staan, kunnen de cijfers daarop een vertekend beeld geven. Het beste meetmiddel om te kijken of je afvalt is de spiegel i.c.m. een meting voor je vetpercentage en je spiermassa.

Verkeerde uitvoering

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden, maar een correcte houding bij het uitvoeren van een oefening is ontzettend belangrijk. Hoevaak ik wel niet mensen in de sportschool zie die denken: ´hoe meer gewicht ik lift hoe beter´. Helaas werkt het niet zo. Een veel gemaakte fout is dat men te snel te zwaar traint, wat ten koste gaat van de uitvoering en de effectiviteit van de training. Je zal een gewicht moeten pakken die uitdagend voor je is, maar waarbij je houding en de uitvoering correct zijn. Doe je dit structureel voor een langere periode en je zal vanzelf progressie merken.

Te weinig compound oefeningen doen

Als je wilt afvallen en je body composition wilt veranderen (vetpercentage naar beneden en spiermassa omhoog) dan raad ik je aan om compound oefeningen toe te voegen in je trainingsschema. Voorbeelden hiervan zijn de squat, deadlift en bench press. Een compound oefening is een samengestelde oefening waarmee je meerdere spiergroepen aanspreekt. Zorg ervoor dat deze oefeningen de basis van je schema worden.

Nu jij weet hoe je van start moet gaan kan je beginnen met knallen in de sportschool, succes!

Meer informatie?

Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op

STUUR ONS EEN APPJE