skip to Main Content

Moet je nou wel of niet stretchen?

Op de sportvelden, in de gym, langs de weg, overal waar je komt zie je wel mensen stretchen. Maar de grote vraag is: heeft het ook echt nut?

Voor heel veel sporters is het een ritueel. Voor of na een training even de spieren goed oprekken. Stretchen is goed voor je lichaam, leerde de trainer je vroeger al. Maar dat blijkt toch niet altijd het geval te zijn. Uit een groot onderzoek is gebleken dat statisch strekken na de warming up sprongkracht en aanloopsnelheid drastisch kan verminderen. En daar zit je als sporter niet op te wachten.

Onduidelijkheden

Over stretchen bestaan veel misverstanden. Veel sporters denken dat het blessures voorkomt. Uit een groot internationaal onderzoek waar meer dan 1.500 personen aan deelnamen blijkt duidelijk dat leeftijd en getraindheid invloed hebben op de kans op blessures, maar dat stretchen daarop geen enkele invloed heeft. Zo heeft stretchen ook weinig invloed op het voorkomen van spierpijn. Sterker nog: als je spierpijn hebt, moet je juist niet stretchen. De gedachte dat stretchen na een training de afvalstoffen versneld afvoert uit de spieren, is nog steeds wat de meeste mensen denken. Ook dat is wetenschappelijk niet aangetoond. Maar als je toch wilt stretchen, doe het dan juist licht, statisch.
Toch is stretchen niet helemaal zinloos. Bepaalde onderzoekers beweren dat er bij actief, verend explosief kracht leveren in grote hoeken – zoals bij speerwerpen of softbal – gecombineerd met actief en passief stretchen tot betere resultaten leidt. Verend stretchen kan dus positieve invloed hebben op sporten waarbij je verende bewegingen maakt.

Twee positieve effecten van stretchen

Er zijn twee positieve effecten van stretchen. Ten eerste wordt je er leniger van. dat verbeterd veelal je prestatie. En ten tweede helpt het je te ontspannen. Dat lijkt niet veel, maar voor (top)sporters is dat wel degelijk van belang. Als je lang statisch strekt voor minimaal 20 sec per spiergroep, ontspannen je spieren. Dat kan een positieve invloed hebben op je sportprestaties. Als je de hele dag in dezelfde houding werkt of vaak herhalende handelingen verricht, is stretchen ook zeker van belang. Je brengt je lichaam daardoor een hele poos in een andere houding en op die manier geef je de gespannen spieren de kans om zich eindelijk een beetje te ontspannen.

Voor veel sporters, maar ook tijdens je werk, kan stretchen mentaal rustgevend werken. Het stretchen geeft even een rustmoment. Denk er alleen wel aan dat je dat niet na je warming up doet, want dan gaan de positieve effecten van het opwarmen verloren.

Conclusie

Zelf gebruik ik statisch stretchen na mijn wedstrijd of training, puur omdat je er leniger van wordt en het een positief effect heeft op mijn sportprestaties als sporter. Lenigheid kun je ook omschrijven als een grote bewegingsuitslag. Het is geen garantie dat je bijvoorbeeld bij badminton harder gaat slaan, maar lenigheid is wel een voorwaarde om ooit harder te kunnen slaan. Onvoldoende lenigheid kan je bij het bewegen behoorlijk in de problemen brengen. De meeste mensen compenseren hun gebrek aan lenigheid en dat levert dan weer vaak overbelastingsblessures op.

Meer informatie?

Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op

STUUR ONS EEN APPJE